Når du som leder skal lave en strategi – om det er for salg, forretningsudvikling eller noget helt tredje – er det vigtigt at involvere dine medarbejdere. Hvis du laver strategien alene, vil de ikke vide, hvorfor de bliver stillet specifikke opgaver, og forvirringen kan derfor nemt begynde at sprede sig. Dette kan skyldes at medarbejderens viden ikke er bred nok til det overordnede emne, men det kan også skyldes manglede motivation. Hvis man som medarbejder føler, at man har indflydelse, vil man, i højere grad, have lyst til at forbedre sig.
3 tips til at implementere strategien hos medarbejderne
- Sørg for at din virksomheds strategi er klar og tydelig. Ofte bliver strategien alt for omfattende og dermed uoverskuelig at kommunikere. Vælg i stedet for at fokusere på de vigtigste områder.
- Omsæt virksomhedens strategi til konkrete initiativer, opgaver og mål for de enkelte afdelinger og medarbejdere. Definer nogle ressourcepersoner, der har ejerskab for opgaverne, og som afrapporterer resultaterne.
- Skaf de rette værktøjer og ressourcer til at gennemføre strategien. Er målet at blive 20 % mere effektiv, så vær parat til fx at indføre et CRM-system eller et ERP-system, som kan strømline de interne processer og give bedre indsigt i økonomi, kundemønstre og leverandørforhold.
Strategiimplementering for vores kunder
For os, hos Optimax, gør vi meget ud af at netop dette. Vi som konsulenter kan vi sagtens bare opstille en strategi, og bede kunden om at følge den, men dette vil være at gøre kunden en bjørnetjeneste, da de derved ikke vil være en del af strategiudviklingen. Derfor får vi altid kunden til at belyse de problemstillinger, der er i virksomheden først, så vi derefter kan lægge en strategi i fællesskab.
Efter samarbejdet med All Logistics har vi fået følgende udtalelse om strategiimplementeringen, hvori det tydeliggøres, at strategiimplementeringen virker som den skal:
”Direkte har det konkret givet os en klar strategi – nedbrudt i konkrete handlinger der fører os til målene. Enighed om målene – fordi vi netop har lagt strategien i fællesskab. Og vi står nu med en strategi, der skal føre os frem til en 4 dobling af omsætningen i 2024 og 5 på bundlinjen.
Indirekte har samarbejdet givet og et bedre fællesskab i ledergruppen og forståelse for de forskellige afdelinger og arbejdsprocesser.
Der er nu meget mere motivation og vilje i alles hoveder.”
Citat: Jakob Odenborg Pedersen – All Logistics A/S