Det der med strategi er da piece of cake!
Ledelsen laver strategien og klapper den af med medarbejderne bagefter … Men så let går det ikke. Hvis medarbejderne ikke forstår eller accepterer strategien, så bliver den svær at gennemføre. Lige præcis dét er mange virksomheders store udfordring.
Jeg har samlet det i 7 indvendinger – du får 3 af dem her:
- ”Ny strategi! Hvad er nu det, de har fundet på?”
Det, man ikke kender til, kan man ikke tage ejerskab for. Hold derfor et højt informationsniveau. Fortæl hvad der sker, hvilke mål der er sat, hvilke resultater, I har opnået og hvilke forandringer, der er sket - ”Jeg ved godt, hvor skoen trykker, men der er jo ingen der har spurgt mig!”
Medarbejderne vil gerne inddrages, så husk at gøre det! De er en guldgrube af viden om virksomhedens produktivitet. Involver dem og lyt til deres ideer – og helt fra starten af, som sagt! - ”Det fører alligevel ikke til noget!”
Hvis der ikke hurtigt kommer synlige resultater, så tror medarbejderne ikke på det. Omsæt strategien i klare, målbare handlinger, som er lette at forstå. Synliggør de første ’hurtige succeser’. Så har medarbejderne energi til at arbejde med de tungere og længerevarende dele af strategien.
Du skal informere, men er det nok?
Information af medarbejderne er et issue, Men det er ikke nok at stille sig op på ølkassen og fortælle om den nye strategi, lægge den på Intranettet, udsende instrukser, skrive det i medarbejderhåndbogen mm. Der skal mere til at få medarbejderne til at ændre adfærd.
Hvad skal den enkelte gøre anderledes?
Hvad betyder det for receptionisten at ”Vi sætter kunden i centrum” – hvad skal han eller hun gøre anderledes? Det er det, der er det svære i at eksekvere strategi. Strategiarbejdet skal afsluttes med, hvad det så betyder for den enkelte. Altså brudt ned i hvilken ønsket adfærd, vi ønsker fremadrettet.
For flere blogindslag Tryk her.
Tjek også gerne LinkedIn for andre Indslag Tryk her.